Onze werking
HOOFDSTUK I. NAAM – ZETEL – DOEL Art. 1 De zetel van de vereniging “WSV De Dragonders vzw” is gevestigd te 3511 Stokrooie, Schuurstraat 5. Art. 2 Om het wandelen aan te moedigen zijn er:
1. De waardestempelkaart (WSK) is een persoonlijke kaart. De WSK is voorzien van naam , voornaam en de 3 laatste cijfers van het lidnummer en heeft een volgnummer. Zij bestaat uit 50 genummerde en 50 x 2 vakjes voor stempel en datum. Iedere uitgereikte en ingeleverde stempel kan door deze vorm van nummering in de boekhouding teruggevonden worden. 2. De Dragonder wandelkaart is een persoonlijke kaart en bestaat uit 30 vakjes. Na een wandeling schrijft men in het genummerd vakje de datum en laat men de organiserende club afstempelen. Al de erkende wandelingen I.V.V., V.V.R.S., V.W.F., V.G.D.S. en F.F.B.M.P komen in aanmerking. Een volle wandelkaart dient zo spoedig mogelijk ingeleverd te worden op het secretariaat of op een Dragondertocht. Elke volle kaart geeft recht op 4 waardestempels op de WSK. (6 waardestempels voor d e helpers) Elke waardestempel heeft een waarde bepaald door de Raad van Bestuur, momenteel € 2,50. Men kan de ontvangen waardestempels gebruiken voor alle betalingen in de club: lidgeld, kledij, reizen, feesten, clubwandelingen, enz.. De waardestempels zijn persoonlijk en niet overdraagbaar, behalve in gezinsverband. De waardestempels kunnen niet gebruikt worden voor betaling van consumpties. In geen enkel geval worden waardestempels ingeruild tegen geld. De waardestempels kunnen per veelvoud van 10 omgezet worden in waardebons in te ruilen bij een van onze sponsors of in Hasseltbons in te wisselen bij de deelnemende handelaars van Hasselt. De keuze van het soort bon en het aantal dient minimum een maand op voorhand aan de ledensecretaris worden kenbaar gemaakt. Afhaling kan nadien gebeuren tijdens de openingsuren van het secretariaat zoals vermeld in ons tijdschrift. Controle van de wandelkaarten zal sporadisch gebeuren Indien fraude wordt vastgesteld zal dit inhouding van de wandelkaart tot gevolg hebben en eventueel schorsing uit het systeem. Een eventuele uitsluiting uit de vereniging zal worden voorgedragen op de eerstvolgende Algemene Vergadering. Deze zal in geheime stemming uitspraak doen volgens art.6 van de statuten. Bij einde van lidmaatschap vervallen alle waardestempels tenzij binnen een termijn van één jaar het lidmaatschap hernieuwd wordt. 3. Bus- of treinuitstappen zullen aangekondigd worden via het clubblad en dit twee maanden op voorhand. Toeristische evenementen kunnen ingebouwd worden, doch wandelen blijft het hoofddoel. Wanneer men een reis dient af te zeggen en men tijdig de Raad van Bestuur hiervan op de hoogte brengt, zal het inschrijvingsgeld overgezet worden naar een volgende activiteit of uitstap. Niet tijdig verwittigen betekent verlies van het inschrijfgeld. 4. De wijze van financiële tussenkomst voor speciale wandelorganisaties zal op voorhand in het clubblad bekend gemaakt worden. 5. De ondersteuning van sommige langeafstandswandelingen zal bestaan uit de toekenning van een vergoeding, jaarlijks te bepalen door de Raad van Bestuur. De geselecteerde tochten moeten minstens 42 km bedragen en worden in het clubblad aangekondigd. Op vertoon van een afgestempeld deelnemingsformulier wordt de vergoeding uitbetaald. |
HOOFDSTUK II. LEDEN – BIJDRAGEN Art. 3 De vereniging bestaat uit effectieve leden (helpers mits schriftelijke aanvraag) met stemrecht en toetredende leden zonder stemrecht. De effectieve en toetredende leden betalen jaarlijks het lidgeld te bepalen door de RVB. Voor het jaar 2020 bedragen de lidgelden: 15 € voor het gezinshoofd en 12,5 € per lid van het gezin ouder dan 18 jaar, 5 € voor kinderen vanaf 12 jaar tot 18 jaar. Gratis voor kinderen tot 12 jaar. De drie laatste maanden betaalt men voor het volgend wandeljaar. Het lidgeld dient betaald uiterlijk op 30 december. Ereleden voor het leven (verdienstelijke leden over meerdere jaren) betalen geen lidgeld en blijven lid zolang ze zulks wensen. Hun lidgeld wordt door de vereniging betaald. Art. 4 Een lid dient bij voorkeur binnen de drie jaar na aansluitingsdatum minstens één volle wandelkaart in te leveren. In tegengesteld geval zal de RVB na overleg een beslissing voor eventuele uitsluiting nemen. Toetredende leden kunnen door de RVB uitgesloten worden zonder motivatie. De inning van het lidgeld gebeurt tussen 1 oktober en 30 december. Bij niet betaling na deze datum wordt u niet meer beschouwd als lid en ontvangt u ook geen tijdschrift meer. Bij verlies van de lidkaart dient de aanmaak van een nieuwe vergoed te worden. Art. 5 Een steunend lid betaalt jaarlijks een bijdrage te bepalen door de RVB – momenteel € 20/jaar. Hiervoor ontvangt men het clubblad en kan men aan ledenprijs deelnemen aan al de clubactiviteiten. Art. 6 Wandelboekje – kleefetiketten – wandelkalenders. De leden bekomen gratis het persoonlijk wandelboekje en kleefetiketten op naam. Ieder hoofd van gezin ontvangt jaarlijks één gratis wandelkalender van de federatie. Andere kalenders kunnen aangekocht worden aan een door de RVB vastgestelde prijs en zolang de voorraad strekt. Art. 7 Per gezinshoofd ontvangen de leden 6 maal per jaar het Dragondertijdschrift. De nodige clubinformatie, wandelverslagen en allerhande artikels worden hierin gepubliceerd. Ieder lid mag vrij artikels inzenden naar het secretariaat. De redactie houdt wel het recht van publicatie. Art. 8 Jaarlijks ledenfeest: In de maand januari of februari is er een ledenfeest waarop al de leden uitgenodigd worden. De aankondiging gebeurt minstens één maand op voorhand in het clubblad. Jaarlijks wordt door de RVB een bijdrage bepaald voor tussenkomst in de onkosten. Art. 9 Dragonderbadge: bij 10 jaar lidmaatschap ontvangt men een bronzen badge, bij 15 jaar een zilveren en bij 20 jaar een gouden exemplaar. Na 25 jaar lidmaatschap wordt men bij beslissing van de RVB erelid, het jaarlijks lidgeld wordt dan betaald door de club. |
HOOFDSTUK III: RAAD VAN BESTUUR
Art. 10 In principe wordt elke maand een bestuursvergadering gepland. De secretaris bereidt in overleg met de voorzitter deze vergaderingen voor. Ieder lid van de RVB kan punten op de agenda laten plaatsen. In principe dient over elk punt gestemd. Bij gelijkheid van stemmen zal deze van de voorzitter doorslaggevend zijn. Over persoonsgebonden materie wordt onder gesloten omslag gestemd. Al de genomen beslissingen worden in een register genoteerd en door de secretaris bijgehouden in het archief.
Art. 11 Bijzondere plichten voor de leden van de Raad van Bestuur:
- Zij mogen niet wandelen op eigen organisaties.
- Zij mogen niet wandelen op een andere wandelorganisatie op een dag dat we zelf organiseren.
- Zij mogen niet wandelen op ’n andere wandelorganisatie tijdens de uren van een eigen clubactiviteit.
HOOFDSTUK IV: DE ALGEMENE VERGADERING. (AV)
Art. 12 De uitnodiging en de dagorde voor de AV wordt minstens één maand op voorhand verstuurd via het clubblad. Ieder lid mag op de AV aanwezig zijn doch enkel de effectieve leden hebben stemrecht Dit zijn de stichters en(of) hun opvolgers samen met de stemgerechtigde helpers.
Art. 13 De AV wordt voorgezeten door de voorzitter of bij afwezigheid door de ondervoorzitter eventueel het oudste lid van de RVB.
Art. 14 Bevoegdheden van de Algemene Vergadering: deze staan omschreven in de vernieuwde statuten gepubliceerd in het staatsblad van 21 maart 2005 akte nr. 43720.
Art. 15 Verloop van de stemming:
- Voor elk punt ter stemming dient een kiesbrief gemaakt te worden.
- Twee stemgerechtigde leden worden gevraagd om de stemmen te tellen. Bij gebrek aan kandidaten tellen voorzitter en secretaris.
- De vragen moeten zo gesteld worden dat alleen met “JA” of “NEEN” kan gestemd worden. Bij gelijkheid is een nieuwe stemronde noodzakelijk.
- Stemmen met volmacht is wettelijk toegelaten, doch slechts één volmacht.
- Alle geldige besluiten worden onmiddellijk van kracht en kunnen in hetzelfde jaar niet meer herroepen worden.
- De besluiten worden in een register genoteerd en gepubliceerd in het clubblad.
HOOFDSTUK V: FINANCIËN. Art. 16 Maandelijks ontvangen de leden van de RVB een gedetailleerd kasverslag en een overzicht van de resultaten van de voorbije wandelorganisaties of andere clubactiviteiten. Art. 17 De kandidaten voor de jaarlijkse kascontrole worden één maand op voorhand schriftelijk uitgenodigd bij de penningmeester voor nazicht van de boekhouding. Op de AV brengen zij verslag uit over hun bevindingen. Door goedkeuring van de AV wordt de penningmeester ontlast voor de werking van het voorbije jaar. Om een degelijke controle mogelijk te maken zal elk jaar één van de twee kasnazichters het jaar daaropvolgend zijn functie overdoen samen met de nieuwe kasnazichter. Elke kasnazichter mag maar twee jaar na elkaar deze functie waarnemen. Na minstens één jaar onderbreking mag hij zich terug kandidaat stellen. |
HOOFDSTUK VI: EIGEN WANDELORGANISATIES EN CLUBACTIVITEITEN.
Art. 18 De vergoeding voor de helpers wordt gehonoreerd op de WSK zoals vermeld in art. 2a
Toekenning: 1 stempel voor een halve dag hulp, 2 voor een ganse dag (minstens 8 uren) en 3 voor de diegenen die openen en sluiten (ca 12uren). Per halve dag pijlen of afpijlen 1 stempel op een andere dag dan de organisatie en met een maximum van twee personen per opdracht.
Uitzonderlijke prestaties kunnen gevalideerd worden met één of meerdere stempels na beslissing door de RVB.
De helperskaart wordt pas afgestempeld na vervulling van de opdracht. De wandelkaart wordt dan niet meer afgestempeld.
Art. 19 Minstens éénmaal per jaar voorziet het bestuur een speciale activiteit voor de helpers en dit op kosten van de clubkas.
Art. 20 Het organiseren van een clubwandeling is mogelijk. De verzekering van de federatie is van toepassing.
HOOFDSTUK VII: TUSSENKOMST BIJ SPECIALE GELEGENHEDEN.
Art. 21 Enkel de aangesloten leden en ereleden komen in aanmerking voor een attentie zoals geboorte, hospitalisatie van minstens 3 dagen, huwelijk, langdurige ziekte ( minstens 1 week werkonbekwaan door ziekte of helpersongeval), jubilea, overlijden, ontslag lid van RVB, enz. De waarde van de attentie wordt bepaald door de RVB en moet voor alle gevallen in de mate van het mogelijke gelijkwaardig zijn.
Art. 22 Uitsluitend voor bestuurders en helpers.
In geval een bestuurder of helper tijdens werkzaamheden ten dienste van de club schade oploopt aan auto, brommer of fiets, bestaat er een tussenkomst van 40% van de schadekostprijs met een maximum van € 500. Elk lid kan een bijkomende verzekering afsluiten via de federatie.
Voor de toepassing van erkende onkosten in de uitoefening van hun mandaat werd een speciale nota door de RVB goedgekeurd ten voordele van de bestuurders.
Maandelijks worden de onkosten, mits voorlegging van de nodige bewijsstukken, uitgekeerd.
De onkostenregeling geldt eveneens voor helpers die, in opdracht van de RVB, taken uitvoeren die normaal toegewezen zijn aan een lid van de RVB.
Opgemaakt en goedgekeurd te Hasselt op 13 februari 2014.
Secretaris (Julia Vaes) en toenmalige voorzitter (Guy Motmans)